skip to Main Content
انواع روش‌های سرمایه‌گذاری در بورس

انواع روش‌های سرمایه‌گذاری در بورس

1401/03/25

مدت مطالعه: 10 دقیقه

با توجه به شرایط این روزها و اقتصادی که با تورم دست و پنجه نرم می‌کند، سرمایه‌گذاری امری هوشمندانه خواهد بود. شما با هر میزان دارایی می‌توانید سرمایه‌گذاری کنید و دیگر سرمایه‌گذاری با پول کم یک رویا نیست اما نکته قابل توجه این است که چطور و کجا سرمایه‌گذاری کنیم؟ انتخاب روش درست سرمایه‌گذاری اهمیت بالایی دارد. بورس یکی از پررنگ‌ترین نقش‌ها را برای حفظ سرمایه در زمان تورم ایفا می‌کند و می‌توان انتخاب درست شما برای این مهم باشد. اما روش‌های سرمایه‌گذاری در بورس کدامند و کدام روش برای شما مناسب است؟ در ادامه به بررسی روش‌های سرمایه‌گذاری در بازار مالی می‌پردازیم.

انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری کدامند و چه مزایایی دارند؟

سرمایه‌گذاری در بورس

هدف همه افرادی که وارد بازار مالی می‌شوند کسب سود و سرمایه‌گذاری صحیح است. در این بین خیلی از افراد فعالان دائمی بازار هستند اما عده‌ای هم هستند که قصد دارند درآمد خود را در بورس سرمایه‌گذاری کنند؛ این افراد باید با دقت بیشتری قدم بردارند. فعالان در بازار به این گروه سهام‌دار غیرحرفه‌ای می‌گویند. 

روش‌های سرمایه‌گذاری در بورس به دو روش سرمایه‌گذاری مستقیم و غیر مستقیم تقسیم می‌شود که شما باتوجه به تجربه و دانش خود می‌توانید از طرسق یکی از آن‌ها اقدام کنید اما قبل از هر قدمی لازم است که به موارد زیر به خوبی توجه کنید؛

  • ریسک‌پذیری خود را به خوبی بشناسید؛
  • برای بازدهی خوب در بورس باید صبور باشید؛
  • در کنار صبوری، واقع‌گرایی کلید اصلی فعالیت در بازار است؛
  • از اقدامات هیجانی خودداری کنید؛
  • آگاهی خود را نسبت به بازار بالا ببرید.

همان‌طور که در بالا اشاره شد شما به دو روش مستقیم و غیرمستقیم می‌توانید در بورس سرمایه‌گذاری کنید. انتخاب هر روش به المان‌هایی بستگی دارد که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت و مزایا و معایب هر کدام را بررسی خواهیم کرد.

سرمایه‌گذاری مستقیم در بورس

فعالیت مستقیم در بورس یکی از مرسوم‌ترین روش‌های سرمایه‌گذاری در بورس است به این معنا که فرد کاملا مستقل و شخصی اقدام به خرید و فروش در بازار می‌کند. برای این منظور لازم نیست به تالار بورس بروید؛ صرفا کافی است با اینترنت و به‌‌صورت آنلاین فعالیت کنید. برای این منظور شما باید دانش کافی داشته باشید. دانش کافی به این معنی که توانایی تجزیه و تحلیل بازار را داشته باشید و با سازوکار بورس آشنایی داشته باشید؛ اما این تنها شرط لازم برای فعالیت مستقیم در بورس نیست. شما باید زمان کافی برای رصد و پایش دائمی بازار را نیز داشته باشید تا بتوانید در زمان درست بخرید و در زمان مناسب بفروشید. در آخر هم بحث شیرین ریسک‌پذیری به میان می‌آید؛ برای فعالیت مستقیم در بازار باید فردی ریسک‌پذیر و ماجراجو باشید چرا که بازار همراه با نوسان همراه است. 

ریسک چیست؟

مزایا و معایب سرمایه‌گذاری مستقیم 

مزایا

  • خودتان مدیر پرتفویتان هستید؛
  • تمامی اوراق و سهام به نام خودتان خواهد بود؛
  • تجربه کاری شما در این زمینه بیشتر خواهد شد.

معایب

  • ریسک بالایی دارد؛
  • شما به زمان زیادی نیاز دارید؛
  • بدون دانش و آگاهی احتمال زیاد ضرر خواهید کرد.

اگر نسبت به مفاهیم و سازوکار بازار سرمایه آگاهی دارید و قصد دارید به صورت مستقیم در بورس سرمایه‌گذاری کنید، حتما به نکات زیر توجه کنید:

الف) بدون داشتن دانش کافی از بازار سرمایه معامله نکنید

آیا شما برای خرید دارایی‌های زندگیتان، ناآگاهانه و بدون شناخت اقدام می‌کنید؟ پاسخ قطعا منفی است. با این حال، افراد زیادی به صورت ناآگاهانه اقدام به معامله در بازار سهام می‌کنند. این کار متاسفانه تاکنون باعث از دست رفتن سرمایه‌ی بسیاری از متقاضیان شده است.

ب)‌ سرمایه‌گذاری را با مبلغ کم شروع کنید

حتی در صورتی که مبالغ زیادی در اختیار دارید، پیشنهاد ما به شما این است که در ابتدا سرمایه‌گذاری را با مبلغ کم شروع کنید. در صورتی که بتوانید مبالغ کم را رشد دهید، این کار را با مبالغ بیشتر هم می‌توانید انجام دهید.

به این نکته توجه داشته باشید که تنها با پولی معامله کنید که از دست دادن آن، خللی در زندگی شما ایجاد نکند. همچنین، به هیچ عنوان به سراغ گرفتن وام و اعتبار نروید، چرا که در صورت هر گونه اشتباه در معامله، شما را با چالش‌ها و مشکلات زیادی مواجه می‌کند.

ج) از طریق یک کارگزاری معتبر سرمایه‌گذاری کنید

کارگزاری‌ها به‌عنوان واسطه بین معامله‌گران و هسته‌ بورس عمل می‌کنند. در واقع، معامله در بورس بدون وجود کارگزارها امکان‌پذیر نیست. شرکت‌های کارگزاری بر اساس معیارهای مختلفی از سوی سازمان بورس رتبه‌بندی می‌شوند؛ از جمله گواهینامه‌های تخصصی کارکنان، تعداد مشتریان، سرویس‌های ارائه شده، قابلیت‌های فنی سیستم معاملاتی و سرعت. شما می‌توانید با کمی جستجو در اینترنت، به لیست رتبه‌بندی شرکت‌های کارگزاری دست پیدا کرده و بهترین آن‌ها را انتخاب کنید.

به طور خلاصه باید گفت که برای سرمایه‌گذاری مستقیم در بورس باید شخصا معاملات را انجام دهید، به طور منظم بازار و معاملات را رصد کنید، دانش و تجربه بالایی در بازار سرمایه داشته باشید و در نهایت، ریسک‌پذیر باشید.

برای دریافت مشاوره رایگان، تنها کافیست شماره خود را وارد کنید.

سرمایه‌گذاری غیر مستقیم در بورس

بازار سرمایه برای همه افراد علاقه‌مند ابزار سرمایه‌گذاری دارد. در روش غیرمستقیم شما دیگر خودتان دست به معامله نمی‌زنید. در نظر بگیرید که شما از ساعت ۸ صبح تا ۵ بعد از ظهر  باید در محل کارتان حضور داشته باشید؛ ساعت معامله بازار هم راس ساعت ۱۲.۳۰ تمام می‌شود؛ در نتیجه شما نمی‌توانید خرید و فروش مناسب و به موقعی داشته باشید و ممکن است فرصت‌های خوبی را از دست بدهید. اینجاست که بازار به شما صندوق‌های سرمایه‌گذاری یا سبدگردانی را پیشنهاد می‌دهد. 

انواع روش‌های سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بورس

دو روش کلی برای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بورس وجود دارد که عبارتند از سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها و سرمایه‌گذاری از طریق شرکت سبدگردان. در ادامه در رابطه با این روش‌ها بیشتر توضیح خواهیم داد.

سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری

برای این منظور صرفا کافی است با توجه به سابقه مدیران و عملکرد صندوق، از بین صندوق‌های موجود در بازار یکی از آن‌ها را انتخاب کرده و سرمایه‌گذاری خود را شروع کنید. با این کار شما سرمایه خود را به دست افراد متخصص می‌سپارید و آن‌ها هم با خرید و فروش به موقع شما را به بازدهی می‌رساند. 

برای سرمایه‌گذاری غیر مستقیم در بورس شما نیاز به هیچ دانش قبلی ندارید و تنها کافی است در انتخاب شرکت ارائه دهنده خدمات وسواس به خرج دهید. در سرمایه‌گذاری غیر مستقیم دارایی شما همراه با دارایی سایر سهام‌داران یکی شده و به مبلغ قابل توجهی می‌شود. همین نوع سرمایه‌گذاری باعث می‌شود که شما با توجه به میزان سرمایه‌ای که وارد صندوق می‌کنید در سود و زیان آن سهیم باشید.

انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری کدامند؟

در نتیجه برای شروع باید ویژگی‌ها و خصوصیات هر یک از صندوق‌ها را بشناسید تا بتوانید سرمایه‌گذاری آگاهانه‌ای داشته باشید. در ادامه انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری را به شما معرفی خواهیم کرد.

۱. صندوق‌های سهامی

بدر این نوع صندوق‌ها بخش اعظم دارایی صندوق‌های سهامی به سهام اختصاص می‌یابد. میزان بازدهی این نوع صندوق به شرایط بازار سرمایه بستگی دارد و در رونق بازار می‌تواند بسیار سودده باشد.

این نوع صندوق‌ها به دلیل ماهیت خود، ریسک بالایی دارند و در روزهای خوب بازار می‌توانند سوددهی خوبی برای سرمایه‌گذاران به دنبال داشته باشند. با این حال، در زمان افت بازار نیز می‌توانند سقوط سنگینی داشته باشند. به طور کلی، این نوع صندوق‌ها به افرادی که ریسک‌پذیری بالایی دارند پیشنهاد می‌شود.

صندوق‌های سرو و انار از گروه مشاوره ملی ترنج یکی از شناخته‌شده‌ترین صندوق‌های سهامی بازار است.

۲. صندوق‌های درآمد ثابت

صندوق‌های درآمد ثابت نوع دیگری از انواع صندوق های سرمایه‌گذاری هستند که پایین‌ترین ریسک ممکن را دارند و بازدهی بیشتری نسبت به بهره بانکی را نصیب سرمایه‌گذاران می‌کنند.

در این نوع سرمایه‌گذاری، مدیران صندوق‌ها منابع حاصل از فروش واحدهای صندوق‌ها را بیشتر به خرید اوراق بانکی و کم‌ریسک اختصاص می‌دهند تا بتوانند سود قابل قبولی (بیشتر از سود بانکی) را به دست سرمایه‌گذاران برسانند.

صندوق درآمد ثابت افران از گروه مشاوره مالی ترنج یکی از شاخص‌ترین صندوق‌های درآمد ثابت بازار به شمار می‌رود.

۳. صندوق‌های مختلط

یکی دیگر از انواع روش های سرمایه‌گذاری در بورس، سرمایه‌گذاری در صندوق‌های مختلط است. صندوق‌های مختلط نیمی از دارایی‌های خود را اوراق با درآمد ثابت و نیمی دیگر را در سهام شرکت‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند. به این ترتیب، ریسک و بازدهی صندوق‌های مختلط در میان صندوق‌های درآمد ثابت و صندق‌های سهامی قرار می‌گیرد.

در واقع، این نوع صندوق‌ها از صندوق‌های درآمد ثابت پرریسک‌تر و از صندوق‌های سهامی کم‌ریسک‌تر هستند. همین موضوع نشان‌دهنده این است که صندوق‌های مختلط پتانسیل کسب بازده بالاتری از صندوق‌های درآمد ثابت دارند.

صندوق مختلط زیتون از گروه مشاوره مالی ترنج، بهترین عملکرد را در بین صندوق‌های مختلط در بازار دارد.

۴. صندوق‌های مبتنی بر سکه طلا

همان‌طور که از نام این صندوق‌ها پیداست، عمده سرمایه‌گذاری آن‌ها روی سکه طلا انجام می‌شود و بازدهی آن‌ها تقریبا مشابه با بازدهی سکه طلا که در بازار سرمایه است. ریسک این نوع صندوق‌ها نیز تقریبا بالا محسوب می‌شود.

۵. صندوق‌های بازارگردانی

یکی دیگر از روش های سرمایه‌گذاری در بورس، سرمایه‌گذاری در صندوق‌های بازارگردانی است. هدف از ایجاد صندوق‌های بازارگردانی، خرید و فروش اوراق بهادار است که تعهدات بازارگردانی آن اوراق، مطابق با امیدنامه صندوق، در نظر گرفته می‌شود. بازارگردان از به وجود آمدن هیجان و ایجاد صف‌های قفل خرید یا فروش جلوگیری می‌کند. او در تلاش است تا قیمت سهام به قیمت ذاتی آن سوق پیدا کند.

بازارگردانی چیست؟

مزایا

  • مدیریت حرفه‌ای دارایی
  • کاهش ریسک
  • نظارت و شفافیت بالا
  • نقدشوندگی بالا
  • تنوع صندوق‌های سرمایه‌گذاری

معایب

  • شما مالک اوراق نیستید 
  • همچنان ریسک وجود دارد اما نسبت به معامله مستقیم کمتر است

سرمایه‌گذاری از طریق سبدگردانی

صندوق‌های سرمایه‌گذاری تنها روش غیرمستقیم برای حضور در بورس نیست و شما می‌توانید با توجه به ویژگی‌های شخصی خودتان و با کمک شرکت‌های سبدگردان، سبد اختصاصی تشکیل دهید. سبدگردانی یکی از روش‌های سرمایه‌گذاری در بورس است؛ زمانی که شما سبد سرمایه‌گذاری داشته باشید، تمام سهام و اوراق تحت مالکیت خود شما قرار دارد و تنها مدیریت آن به شرکت سبدگردان واگذار می‌شود. فرق بین سبدگردانی و صندوق سرمایه‌گذاری در همین مورد است.

سبدگردانی چیست؟

سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در یک نگاه

  • اگر بازار را نمی‌شناسید و وقت کافی ندارید، روش غیر مستقیم برای شماست؛
  • مناسب برای مدیریت ریسک؛
  • امکان سرمایه‌گذاری با مبالغ کم؛
  • تنوع در روش سرمایه‌گذاری بسته به میزان بازدهی و قبول ریسک.

کدام روش سرمایه‌گذاری برای افراد حرفه‌ای مناسب است؟

افراد حرفه‌ای که به تابلوخوانی، تحلیل بنیادی و تحلیل تکنیکال تسلط دارند، می‌توانند به صورت مستقیم دارایی‌های خود را مدیریت کرده و اقدام به خرید و فروش سهام کنند. در صورتی که این افراد، زمان کافی برای رصد بازار را نداشته باشند، می‌توانند از روش‌های غیر مستقیم برای سرمایه‌گذاری استفاده کنند.

کدام روش سرمایه‌گذاری برای افراد تازه وارد مناسب است؟

همواره به افراد تازه‌ وارد توصیه می‌شود که آموزش ببینند و بعد با مبالغ کم شروع به سرمایه‌گذاری کنند. همچنین می‌توانند برای پایین آوردن ریسک خود و جلوگیری از ضررهای احتمالی، از طریق شرکت‌های سبدگردان یا صندوق‌های سرمایه‌گذاری مانند ترنج، اقدام به سرمایه‌گذاری کنند. این روش‌های از کم ریسک‌ترین روش‌های سرمایه‌گذاری در بورس محسوب می‌شوند.

اگر شما هم آشنایی چندانی با بازار سرمایه و بورس ندارید، می‌توانید با سرمایه‌گذاری غیرمستقیم وارد بورس شوید.

برای دریافت مشاوره رایگان، تنها کافیست شماره خود را وارد کنید.

کلام آخر

این روزها شاهد استقبال مردم از بازار سرمایه هستیم. هرچه این حضور بیشتر باشد، بازار هم با رونق بالاتری همراه خواهد شد. به همین سبب است که پیش روی شما روش‌ها متنوع و زیادی برای سرمایه‌گذاری وجود دارد و شما می‌توانید با هر مبلغی اقدام به سرمایه‌گذاری کنید. 

اگر خود را فردی حرفه‌ای در بازارهای مالی می‌دانید و توان تحلیل و بررسی دارید، می‌توانید مستقیم وارد بورس شده و اقدام به معامله کنید اما اگر نه تنها دانش کافی ندارید بلکه به دلیل مشغله، فرصت آموزش هم ندارید، با انتخاب یک یا چند صندوق سرمایه‌گذاری با مدیریت حرفه‌ای یک شرکت سبدگردان مطمئن، می‌توانید در بورس فعال باشید.

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *